En bra dag för friheten

I dag är en dag som egentligen borde firas rejält. Det är nämligen exakt sextio år sedan en av världens största förbrytare äntligen loggade ut från det jordiska. Josef Stalin (1878-1953) avled denna dag i följderna av en hjärnblödning och en värld som behövde frihet mer än förtryck kunde andas ut.

Men vem var då mannen som genom att vada i blod skulle tillskansa sig en makt ingen vågade ifrågasätta? Gjorde någon det var nästa anhalt i bästa fall saltgruvorna i Sibirien, i värsta fall och oftast något mycket värre...

Den som tydligare än andra tecknat ett porträtt av denne charmör och massmördare är prisade författaren Simon Sebag Montefiore. Jag läste boken för några år sedan och häpnades då över detaljrikedomen och de avklädda analyserna. Montefiore gjorde sin hemläxa väl och lyckades trovärdigt berätta om skomakarsonen och hans väg mot makten som bland annat gick via ett grymt och omotiverat överfall på den lilla och nyfödda nationen Finland. Vinterkriget tog dock hårt på Stalin som för sin hustru erkände sin oro:
”Jag har så mycket att göra att jag inte ens märker att dagarna går. Jag sover bara två, tre timmar. I går var det trettiofem minuter... Jag mår väldigt bra... Jag har bara en dröm – att förgöra Finlands vita garde. Vi kommer att göra det. Segern är inte långt borta...”
Bilden av en mördare som exakt i dag för sextio år sedan gick bort. Josef Stalin hann dock under sin tid på jorden ställa till med alltför mycket. Bland annat låg han bakom kriget mot Finland.
Så blev det på sätt och vis efter omänskliga umbäranden för den finländska befolkningen. Ryssland vann kriget men förlorade resten. Totalsegern vann till sist Finland som i dag är ett fritt, demokratiskt och blomstrande land medan Ryssland alltjämt brottas med sina historiska demoner.

Av det skälet är denna dag värd att minnas. Tyranner och diktatorer ska förgöras. Allt annat är djupt ovärdigt länder som ska bebos av människor.

Simon Sebag Montefiores bok om Stalin ska ni läsa. Och hans ganska yviga men ändå intressanta genomgång av världshistoriens stora hjältar: ”Mina 101 hjältar ur världshistorien”.

Den här boken borde ni läsa!


Kommentarer

Populära inlägg