Sigges tips till skrivare

Berättade i går om den karismatiske och hyperintelligenta tidningsmakaren Sigge Ågren som bättre än alla andra berättade historien om hjärttransplantationen i Sydafrika. Det finns mer att berätta om denne urstockholmare och hans inverkan även på Åland. Som lokal tidningsmakare på Ålandstidningen inledde jag ett samarbete med just Sigge Å som kom hit för att under några intensiva dagar inspirera den redaktion jag ledde. Det blev mycket lyckat av flera skäl. Dels satte det fart på tankarna hos dem som skrev och berättade historien om Åland. Dels fick jag en kompis som kom att bli betydelsefull. Jag glömmer aldrig då jag tog honom ut till Markusböle för att se på Finström som spelade hemmamatch i division tre eller nåt. Sigge var en fotbollsälskare av rang men jag trodde nog att Finström i snålblåsten skulle vara att ta passionen ett steg för långt. Not. Han gick in i sig själv, följde varenda steg spelarna tog, hummade, grunnade och levererade efter matchen en glasklar analys av det som hänt.

En annan gång vi sågs var i Stockholm strax före jul. Jag hade ätit julbord med kompisar innan träffen med Sigge Å i Gamla Stan. Trodde inte vi skulle äta vilket vi såklart gjorde. Vi delade en faiblesse för Eisbein med surkål och gick följaktligen till en tysk restaurang där jag höll god min och pressade ner ett stort stycke griskött ovanpå det tidigare julbordet… Som jag minns det tog det två veckor innan jag förmådde se på mat igen.

Hur som. Bland allt Sigge Å lämnade efter sig när han loggade ut för sista gången var dessa tips till skrivare. Varsågoda, gör så här så blir det bra:
Du skall älska din läsare mer än dig själv! 
Tänk på att det är för dina läsare du skriver. Det är inte för dig själv och dina kolleger. 
Du skall inte missbruka dina ord! 
Tänk på att ett kort ord är bättre än ett långt, när de bägge orden betyder samma sak.
Du skall helga dina läsares behov av vila! 
Tänk på att det inte är någon skam att sätta punkt eller tankstreck. En läsvänlig mening, som inte tröttar dina läsare, omfattar sällan mer än 20 ord.
Du skall hedra sina läsares modersmål! 
Tänk på att använda ord som dina läsare förstår. Det är bättre om du samtalar med dina läsare än att du talar över deras huvuden.
Du skall inte ta död på dina läsares intresse! 
Tänk på att skriva en ingress som fångar dina läsare. Låt dem sedan inte slippa ur ditt grepp genom att skriva en artikel som bara innehåller ord och inga upplysningar.
Du skall inte begå tankebrott!
Tänk på att avsluta en tanke innan du börjar på en ny. Har du flera saker att säga, säg dem inte i följd, som om det vore samma tanke.
Du skall inte lysa med lånta fjädrar! 
Tänk på att dina läsare i allmänhet inte är fackmän. Undvik därför fackord som du kanske inte ens själv begriper. Citerar du, ange källan!
Du skall inte bära falsk vittnesbörd! 
Tänk på att du är dina läsares ombud. Dina läsare vill ha reda på vad som har hänt. Inte vad du tror har hänt. I så fall måste du tala om, att du uttalar din egen förmodan.
Du skall inte vara rädd för att vara personlig!  
Tänk på att personliga ord som jag, du, ni, vi, de också är tillåtna i skrift. Undvik det opersonliga pronominet man.
Du skall lyssna på dig själv! 
Tänk på att det kan vara en god hjälp för dig om du läser högt för dig själv vad du skrivit. Då kan du ta bort alla ord och uttryck som bara är snömos.
När det gällde Sigge Ågren fanns bara två lägen. Så här eller så sov han. 

Kommentarer

Populära inlägg