Ytternäs och läsningen

Jag hade i tisdags det stora nöjet att åka till Ytternäs skola i Mariehamn för att berätta om mina läsvanor som yngre och i dag. Det är en ynnest och en ära att få bli en så kallad ”Läsande förebild”! Dagen är en del i ett projekt som genomförts i skolan under många år och kallas Livslångt läsande. Lokaltidningarna Nya Åland och Ålandstidningen rapporterar också flitigt om evenemanget. Själv hoppas jag att andra skolor låter sig uppmuntras att följa exemplet från Ytternäs.

Tillsammans med min kollega i finans- och näringsutskottet Annette Holmberg-Jansson träffade vi femmor och sexor och slogs av hur mycket de verkar läsa och vad breda de är i sin bildning, sin ungdom till trots. Frågorna haglade; böcker, tidningar, mangaserier och allt däremellan skapar såväl självförtroende som kunskap och nyfikenhet efter mer.

Själv har jag egentligen alltid vurmat för serier, de fick mig att börja läsa och ledde in mig på spännande ungdomsböcker, snärjiga romaner, spännande deckare, inspirerande dokumentärer, nödvändiga lagtexter och mycket mer. Läsningen inspirerade mig till sist att börja skriva egna böcker vilket är en utmaning på väldigt många vis. En handlar om Gryningspyromanen och en annan om åländsk idrott.


Jag noterade också, till min förvåning, att dagens unga (alltså femmorna och sexorna i Ytternäs) i stora drag läser samma serietidningar som jag gjorde när jag var barn; Buster, 91:an, Kalle Anka och så vidare. Särskilt Kalle Anka är fortfarande jättepopulärt och det är egentligen inte så konstigt. Walt Disney lyckades med konststycket att skapa en ankfamilj och -släkt som uppfattas som en saga men i själv verket är en berättelse om livet vi alla lever. Vi har alla en Kalle Anka omkring oss, en präktig Kajsa Anka, en turknutte som Alexander Lucas och en snål riking som Joakim von Anka. Tänk efter, var har du själv dina ankor?

På plats i Ytternäs var också fotografen Therese Andersson och tog bilder av oss alla som var där. Det förtjänar tilläggas att Therese tar fantastiska fotografier. Gå in här och titta på hennes produktion.

Här är några av de böcker jag hade med mig till eleverna och som på olika sätt gjort mig till en läsande människa.
Några av alla de elever vi träffade. Här är de femmor som lyssnar till våra erfarenheter och delar med sig av sina, ett perfekt samtal.

Kommentarer

Populära inlägg