Äventyr i Akureyri

Det ska ju vara en första gång med allt här i livet och i går var min första gång som jag landade på Island, denna lilla nordiska utpost där Nordiska Rådet håller en så kallad temasession på tisdag. 

I morgon ska det ordnas utflykt och så är det gruppmöten och mycket mer, ser fram mot alltihopa. I Akureyri där mötet äger rum ligger snön kvar ännu och naturen är precis så dramatisk som jag förväntade mig. Resan hit är heller inte kort. Man flyger först till Keflavik som är Islands internationella flygplats, sedan är det en timme buss till det lilla flygfältet för nationell trafik inne i Reykjavik och slutligen en propellerkråka till Akureyri.

Luftgroparna på vägen var inte att leka men men avslutningen visade prov på mycket stor duglighet bland piloterna, sällan har jag varit med om liknande mjuklandning.

Och sak till. Om man inte har svårt för att lyssna på lite hemgjord engelska med Finströmsdialekt, ska man kolla här. Yours truly på blonsterängarna på Jersey.

Ha en bra arbetsvecka där hemma!


Vägen in till Reykjavik är kanske inte så mycket att skriva hem om men naturen som omger alltihopa är väldigt dramatisk. Från rena månlandskapet till tät bebyggelse...
...och ännu tätare bebyggelse.
Plötsligt, när huvudstaden Reykjavik närmar sig tornar höghusen upp sig. 
Detta är en cool bild och illustrerar väl hur moderna ”skyskrapor” gifter sig med de gamla fiskarkojorna.
Gatubilden i Akureyri hör inte till de hetaste här i världen...
...men konstverk sparar man inte på. I likhet med Färöarna och Danmark verkar gatukonst vara en viktig del i vardagen. Jag kan bara hålla med. Kultur berikar alltid.


Kommentarer

Populära inlägg