Långt från en svanesång

Vill inte trötta ut folk med meningslösa inlägg om fantastiska morgonpromenader, men jag är lyckligt lottad som varje morgon kan gå mina tre kilometrar och dag för dag uppleva skiftningarna i den natur jag passerar.

Det började tidigt i våras då familjen Svan lade ägg och umgicks med planer på att bilda familj. Sedan följde jag deras uppväxt under sommaren.

Nu börjar ungarna bli lika stora som föräldrarna och snart även vita. De är sju stycken vilket betyder att alla överlevt. Tidigare såg jag en död fullvuxen svan ligga i strandstenarna och blev ett tag orolig för föräldrarna men det var falskt alarm och någon utomstående som strök med. Både mor och far ser friska och starka ut och såvitt att jorden inte går under i vinter heller lär jag snart få se dem börja om från början igen när våren är tillbaka.

I dag återvänder jag och övriga i utflyktsgruppen till Åland från Bryssel. Återkommer med mer om det jag lärt och sett.

Den här bilden tog jag i förra veckan och här ser man alla sju ungar som nu är på väg att bli fullvuxna och vackra. Det är rena fågelbadet i Svibyviken de tidiga morgnarna.
Inte bara fåglar gör mig sällskap på morgnarna. Här finns både får och nöt att vila ögonen på.

Kommentarer

Populära inlägg