Bildextra från Menorca

Drog till Menorca över helgen för att inspektera deras planer för att bli värd för NatWest Island Games år 2019. Det var andra gången jag var dit och nu är jag fast besluten att återvända för en längre semester i framtiden. Menorca är en fantastisk och välskött ö som sjuder av idrottsintresse och som har en dramatisk historia att granska ännu närmare.

Uppdrag i öspelens tjänst tenderar att bli extremt intensiva. Under två dagar är det massor som ska ses, upplevas och diskuteras. Så blev det även denna gång. Några omedelbara reflektioner:

  • Djuphamnen i huvudstaden Mahon är precis så överväldigande som världens näststörsta hamn ska vara.
  • Tapas ska ätas i små lokala barer. Det blev en formidabel smaksensation när vi valde Ciutadellas motsvarighet till Rökkas!
  • Idrottsintresset på ön trotsar det mesta jag sett. På en och samma helg var det fotbollsturneringar, match i spanska superligan i volleyboll, en stor seglingsregatta, tennisturnering och säkert mycket annat. Just det, petanque spelade man också!
  • Bästa tiden att besöka ön är enligt lokalbefolkningen maj eller juni.
  • Pomada heter den lokala specialiteten och består av den egna ginen samt grapefruktsjuice.

På hemvägen mellan Barcelona och München råkade jag för första gången någonsin ut för en avbruten landning. På väg ner drog piloten plötsligt på allt vad han hade och styrde upp igen. En polishelikopter på utryckning går alltid före fast dramatiskt blev det allt!
En talande översiktsbild från torget i Cituadella när halvmaran startade.
När man är på gym på Menorca får man självklart dra en selfie! (I vissa lägen har Robert Aschberg alltså fel.)
En typisk Menorcabåt.
På volleyboll i spenska superligan där Ciutadella spelar. Från vänster Menorcas idrottsminister Juanjo Pons, volleystjärnan Ticoti Gonzales (med 180+ landskamper för Spanien, OS, VM och mycket annat på sin cv) och så jag.
Öspelsvännerna runt bordet i väntan på tapasfest. Från vänster Antonio Olives, jag, Juanjo Pons, IIGA:s generalsekreterare Andy Varnom och James Johnston, vice ordförande för IIGA. 
Inget slår spansk espresso!
A room with a view.
Fick den stora äran att fyra av startskottet för Cituadellas halvmara. Allt gick bra men jag hade svåra tvångstankar att jag skulle skjuta av för tidigt och tvingas be alla återvända...
Här kan man skönja Mallorca, grannön.
Cituadellas store son David Glasgow var den amerikanske marinens första kommendör och hyllas varje år av tillresta amerikaner. 
Stadshuset i Cituadella liknar inget jag tidigare sett.
Ett minnesmärke över när turkarna intog Menorca på 1500-talet. 
Ingen blogg utan en rejäl lerduvekastare, det vet ni.
Hotell bara för vuxna. 
En kort stund i rampljuset tillsammans med presidenten för Menorca.

Kommentarer

Populära inlägg