Från Kökar till Europa

I det tysta har en mycket speciell bok med Ålandskoppling getts ut av Christian Pleijel från Kökar. Den heter ”How To Read An Island” och är på engelska. Boken kommer från pressarna den 16 december men jag har haft förmånen att läsa den elektroniska versionen i paddan och är imponerad. Det är ett omfattande jobb som Christian Pleijel lagt ner på sin bok tillsammans med sponsorn Sweco.

Christian Pleijel är jag hyggligt bekant med. Vi har träffats några gånger och jag har särskilt träffats av hans entusiasm för att utveckla öar och människor. Han bestämde sig sent för att bli kökarbo men har lyckats väldigt väl och är aktiv på många olika vis i det dagliga livet och väljer konsekvent att söka rätt istället för fel. Jag känner sympatier för det engagemanget eftersom det är det genuina som formar livet, inte det cyniska. Ge mig ett byalag och jag ska visa dig en lycklig by, typ.

Boken ”How To Read An Island” är en bred berättelse om Europas cirka tvåtusen ösamhällen. Den beskriver vår egen och alla andras öar med hjälp av sex tänkarhattar vilket i vart fall för min del gör storyn strukturerad och extra lärorik. Christian Pleijel går igenom öarnas liv med några givna ramar vilket skapar struktur:
1. Den vita hatten handlar om hårda fakta. 
2. Gult är inte fult utan vägen mot framtiden i form av kreativitet och goda exempel. 
3. Svarta hattar ska man akta sig för men de är ändå viktiga i riskhanteringen för varje samhälle. 
4. Rött är sött och handlar om kärlek och hat och allt däremellan. 
5. Gröna hattar ska man hålla utkik efter. För grönt handlar om framtiden på en himla massa olika plan. 
6. Den blåa hatten bärs av ordförande, den som inte måste kunna allt bäst men som ska gå först på vägen mot framtiden. Här samlas slutsatserna.
”How To Read An Island” är en viktig bok för alla som inser vikten av att vi på Åland (och andra öar för den delen) inte är ensamma i en stor värld. Det finns väldigt många liknande samhällen som vårt och det finns massor av lärdomar att ta till sig. Christian Pleijel har lyckats lyfta fram detta utan att hissa Åland mer än nödvändigt. Jag tycker han har lyckats mycket väl med sitt arbete och har tillsammans med April Kommunikation gjort ett storartat jobb vilket är att gratulera till. Öarna i Europa är många och olika men sträva efter samma sak: att skapa ett så bra samhälle för de invånare som väljer att leva ölivet. I åtminstone ett fall har detta lyckats väldigt bra; Christian Pleijel själv hör till oss andra som är väldigt förtjusta i ölivet!

Nu är detta med öar något jag följt under i stort sett hela mitt liv, mest tack vare engagemanget i International Island Games Association. Här är några exempel:

Jersey är nästa värd för öspelen.
Det som är minst är ofta vackrast. Alltså Sark!
Alderney är kanske inte allra minst, men inte långt ifrån.
Den underligaste ö jag någonsin besökt är såklart Brecqhou där miljardärerna bor.
Island är inte med i öspelen men ändå en ö bland alla andra!
Färöarna är på flera sätt ett gott exempel för Åland!
Bermuda var platsen där öspelen anordnades år 2013.
Cayman Islands där även pojkar kan flyga!

Och många fler. Öar är oftast väldigt goda exempel på samhällsbyggen där vägen mellan planering och utförande är kort och snabb. Det kan vara både bra och dåligt men, mest av allt, det är som det är och det är bra att förhålla sig till.

Ha en fin arbetsvecka.

Så här ser Christian Pleijels bok ut då den lämnar tryckeriet vilken dag som helst! Läs och lär och låt dig, liksom Christian Pleijel, förföras av livet med havet som granne.
Här beskrivs en del av en ö som jag själv håller starkt av. Kökar! 
Christian Pleijel i sitt eget kontor hemma på Kökar. Bilden är lånad från Nya Åland.

PS När det gäller böcker börjar jag ha viss erfarenhet. Jag har gett ut två egna och hjälpt till med många fler:

Här är boken om den svenska Gryningspyromanen.
Ålands Idrott är en heltäckande historik som krävde ofantligt många arbetstimmar.
Senaste produktionen som inte är min men där några av mina texter finns att läsa är ”Vårjakt på Åland”.


Kommentarer

Populära inlägg