I dag är det barnens dag, igen

Egentligen borde alla vi som till åldern är att betrakta som vuxna börja varenda dag med samma tanke. På vilket sätt kan vi i dag göra morgondagen lite bättre för ett barn? Det kan vara vad som helst. Ett skratt, en bit godis, ett uppmuntrande ord, en bättre skola, säkra transporter, nyttig mat eller något helt annat. 


Tyvärr kan jag inte säga att jag alltid lever efter detta men jag försöker hela tiden lite mer. En dag som denna som numera kallas för värnlösa barns dag är ett utmärkt skäl att fråga oss själva hur vi kan bygga ett samhälle som i ännu högre grad än i dag är specialkonstruerat för de unga krafter som i morgon ska göra likadant med sina barn och så vidare rätt in i evigheten. Det finns nämligen inget som tyder på att den utvecklingen skulle upphöra precis den här gången när det aldrig skett förut.

Vikten av att ta hand om de minsta framgår också internationellt i samband med olika märkesdagar med samma avsikt: kom ihåg de minsta! Så vi kan väl göra ett nytt försök, tillsammans, och se till att år 2015 på riktigt blir ett Barnens År – igen.

Själv hade jag som barn lyckan att ha både en far och en mor som såg mig och mina bröder och skapade trygga människor. Mer än så behöver ingen göra. (Jodå, killen på bilden är jag!) 
Den här killen till höger är också jag om än lite äldre. Bilden år från en volleymatch på Färöarna som vi dessvärre förlorade. Mannen till vänster är passaren Arne Rauttu. 
Och mitt i allt satt jag på ett får av sten och vinkade. Så kan det också gå här i livet.

Kommentarer

Populära inlägg