Han mådde som en prins

Så blev visionen verklighet. När jag stod på Isle of Wight sommaren 2011 och förklarade för brigadier John Smedley varför prins Edward borde besöka Åland trodde jag egentligen inte att det skulle ske. Det brittiska hovet saknar inte precis utflyktsmål och Åland är en rätt liten plats i en stor värld.

Ändå hände det. Efter några års planering och rätt många möten landade prinsen i går på Mariehamns flygfält. Han träffade ålänningar vid lagtinget, åt lunch på Nautical, avtäckte ett monument över Victoria Cross i Bomarsund och önskade till sist åländska idrottare lycka till inför NatWest Island Games på Jersey i sommar. Det sista ägde rum i Vikingahallen där jag hade förmånen att agera värd.

Att ha skoj i Vikingahallen börjar förresten bli en vana. Det var ju bara någon vecka sedan jag själv hade förmånen att tillsammans med vänner fira min femtionde födelsedag där!

Prinsen då? Hur är han? Den frågan får jag ofta och svaret är alltid: ytterst professionell, värdig och gemytlig. I går var inget undantag. Han visade intresse för allt och alla och hann under sin knappa timme i stort sett konversera med alla, hålla ett uppmuntrande tal och göra så alla kände sig inkluderade. Det är stort men det är inte så konstigt. Med uppemot trehundra representationer per år blir det en form av vardag.

Att imponera på kungligheter hör inte till det enklaste här i världen. Under sin vecka i Finland hade prins Edward varit i Lappland och sett militären öva. Han var dagen före Ålandsbesöket till Kuusamo och upplevde Bentley on Ice tillsammans med förre rallyvärldsmästaren Juha Kankkonen. (Se filmen nertill!)

Ändå vågar jag påstå att en detalj ur Ålandsbesöket för alltid kommer att stanna hos prinsen – lyckan när han satte sitt livs första hole-in-one var till 100 procent äkta. ”Gissa om vi kommer att få höra om det där i fortsättningen”, viskade en av prinsens närmaste män till mig när det hände under ledning av Chris Waldron. Prinsen sade själv till mig efteråt:
”You indeed have great coaches here in Åland!)

Innan prinsparet återvänder till London väntar nu ett besök på spelfabriken Rovio och närkontakt med Angry Birds! Vi som satnnar kvar här hemma säger rätt och slätt: Lycklig resa och på återseende.

Här är några bilder och filmer från gårdagen:
Volleytjejerna visar musklerna!
Hela gänget inklusive prins Edward i mitten. 
Jag innan allt brakade loss. 
Prins Edward lägger ut texten. Vad jag själv riktigt tittar på vore nog allt bra skoj att veta. Den där blicken ser hur som helst inte klok ut.

(Tack till JIK-volley för bilderna!)

Här talar prinsen till idrottarna (Foto: Daniel Flöjt)



Så här kan det se ut när man släpper en Bentley på hal is!





Kommentarer

Populära inlägg