Prata som din mamma!

I dag infaller den internationella modersmålsdagen i hela världen. Sedan år 1999 har Unesco högtidlighållit denna dag för att skapa medvetenhet om språkliga och kulturella traditioner där förståelse, tolerans och dialog hör till de bärande värdeorden. Kort sagt ska man följa sin moder inte bara när det gäller folkvett och värderingar utan också när det handlar om språket.

I veckan som gick lyfte jag fram Hufvudstadsbladet som ett mycket bra exempel på en tidning som borde läsa på när det gäller just sådant. Kulturredaktionens dikeskörning i torsdags var, försiktigt uttryckt, inte så smart. 

Dagarna som gått har såklart mest handlat om sportlov och Åland har i stort sett varit tomt på folk. Fast jag stannade hemma och är glad för det. Till exempel fick jag uppleva långfärdsskridskoåkning på ett sätt som är få förunnat.

Det har också funnits tid till eftertanke och analys över tiderna som varit, de som är och de som kommer. I det arbetet är det viktigt att lyfta fram olika former av samarbete där Åland förenar sina styrkor för att hantera konkurrensen från omvärlden. I den andan skrev jag också en text till Ålandsbloggen på Sjöfartstidningen. Det handlar mest om bolagiseringen av Alandiabolagen men också om vikten av att kämpa tillsammans.

Ha en skön lördag.

Äntligen lördag och i dag ska jag vittja lakryssjan och sedan kan precis vad som helst hända! Kanske lakromsfest rentav.

Kommentarer

Populära inlägg