Ålands nya räddningskryssare

I förrgår anlände hon till Mariehamn, Ålands sjöräddningssällskaps nyförvärv Ulabrand. Hon kom hit efter en skakig men säker färd genom 28 meter per sekund på Nordsjön.

Ulabrand kostade 600.000 euro och är värd oerhört mycket mer när olyckan är framme. Det handlar enkelt uttryckt om väldigt mycket båt för pengarna, ett bevis på den starka samhörighet som finns mellan den åländska och norska sjöräddningen. Med tanke på den intensiva fartygstrafik som rör sig i vattnen runt Åland är det nödvändigt med en stark och snabb räddningskryssare, toppfarten är 24 knop. Här kan man läsa mer om den nya livräddaren. Dessutom är Ulabrand certifierad för oljeskyddsberedskap och väl lämpad för insatser i samband med oljeolyckor. Genom att snabbt vara på plats och lägga ut länsor kan miljöskador minimeras, helt i enlighet med landskapet Ålands egen oljeskyddsplan.


Ålands sjöräddningssällskap är en pigg förening som i år fyller femtio år. Sedan några år tillbaka sitter jag i föreningens styrelse och är djupt imponerad över kunskapen och entusiasmen som alla frivilliga och anställda sjöräddare visar upp. Det hör till det vackraste man kan göra att ställa upp frivilligt när folk är i nöd och bara i fjol genomfördes 144 olika uppdrag varav några var direkt livsavgörande. Föreningen har 1.444 betalande medlemmar vilket bevisar en stark folklig förankring och över 120 frivilliga!

Sällskapet har fler fartyg än Ulabrand i sin flotta. Till exempel Svante G som levererades häromåret och Björkskär som tack vare en generös donator kunde köpas in i fjol.

Jag skrev även några rader i Sjöfartstidningen om denna och andra sjöfartsnyheter från åländsk horisont.

Dag Lindholm berättar mer om nyförvärvet Ulabrand i Ålands radio vilket man kan lyssna på här.


Ulabrand på plats i Korrvik. Härifrån tar det inte länge om man i 24 knop rycker ut till haverister i de åländska farvattnen.
Ålands sjöräddningssällskaps viceordförande Sten-Göte Nyman inspekterar den sex meter långa vattenjeten som förvaras under däck på Ulabrand.
Frivilliga sjöräddaren Olli Tolonen och verksamhetsledare Dag Lindholm var båda med på överresan från Stavanger. ”Båten är i perfekt skick”, säger Tolonen. 
Än så länge står det Oslo i aktern men snart byts det till Mariehamn och Åland har åter ett stabilt och pålitligt räddningsfartyg även om större sjöolyckor skulle inträffa.

Kommentarer

Populära inlägg