Spaning kring maten

Vad är i stort sett det enda vi verkligen kan vara säkra på att vi behöver även i framtiden? Maten såklart. Allt annat kan vara förändrat. Resandet, fordonen, boendet, nöjena, upplevelserna och så vidare.
”Men maten kan vi vara övertygade om att alltid behövs.”
Framtidsspaningen formulerades av Fredrick Federley som var på Åland i veckan för att visa stöd för Ålands (förhoppningsvis) näste riksdagsledamot Mats Löfström. Deras historia går långt tillbaka i tiden, tolv år för att vara exakt. Då fick Fredrick Federley, på Åland, för första gången smaka på Ålvados som sedan dess döpts om till Apelbrand. Fast det är en annan historia...

Europaparlamentarikern Fredrick Federley är en visionär med såväl insikter som uttrycksförmåga. Han pekar på det faktum att Norden blivit i det närmaste världsledande när det gäller mat. I Sverige lyfter han fram kändiskrögaren Carl Jan Granqvist och Grythyttan som ett viktigt skäl till den utvecklingen.
”Carl Jan lärde oss det sinnliga i maten. Hur man kan känna förnimmelser i måltiden och inte bara äta för att bli mätt.”
I dag går trenderna i världen mot bättre mat. Det borde skapa framtidstro i en pressad bransch. I Jämtland, bortom allfartsvägarna, finns en av världens främsta restauranger, Fäviken. På Åland är vi inte långt efter med såväl Nautical som Smakbyn på den prestigefyllda White List.
”Det lokala samhället och den närproducerade maten är det nya moderna. Bondens bästa vän är stadsborna och finkrogarna. Det är där historierna fortsätter. Matturismen växer. Folk är beredda att resa bort för att äta rätt mat på rätt plats.”
Åländsk mat är unik, fräsch och, framför allt, frisk. Sådant gör skillnad över tid i en värld där antibiotika används på ett sätt som riskerar livet på oss alla.
”Ingenstans i världen hittar vi lika bra mat som vi har i Norden. Vi tar ansvar, vi håller på det etiska och vi tummar inte på kvaliteten.”
Utmaningarna är inte små, tvärtom. Dessutom kom Rysslandskrisen som ”en slägga i pannan” men det får inte förmörka sikten mot framtiden.
”Klarar vi oss igenom detta nu blir det snart bättre. Vi måste hitta den medvetna konsumenten och berätta för dem varför det åländska är det bästa.”
Konkurrensen är dock inte enkel. Till exempel Gotland har varit framgångsrika med sin kampanj ”Med smak av Gotland” och riktar sig mot Mälardalen. En sådan kampanj borde vi också genomföra och jag ställer min förhoppning till bland andra Ny Nordisk Mat och Harriet Strandvik som har såväl idéer som entusiasm vilket är en bra början.

Gotlänningarna har varit offensiva även tidigare. Häromåret med en fräsch turismkampanj!

Just Carl Jan Granqvist hade jag förmånen att möta för några år sedan i Grythyttan. Den åländska maten har jag hyllat massor av gånger.
Mats Löfström och Fredrick Federley på plats i verkligheten och Ab Skogen i Godby. Skogen är en resurs som kan skapa välstånd, arbeten och miljövänliga altenativ till mycket annat i framtiden. 
Snabblunch på Nautical. Från vänster Sven-Åke Löfström, Harry Jansson, Mats Löfström, Roger Nordlund, Jörgen Pettersson, Veronica Thörnroos, Fredrick Federley och Mathias Johansson. 
Fredrick Federley lägger ut texten inför Ålands producentförbund och förklarade varför närproducerad mat vinner i längden.
Pausprat är viktigt. Här får Fredrick Federley det senaste om mjölkproduktion från Leif Hagberg medan Mats Löfström och Harry Jansson lyssnar.

Kommentarer

Populära inlägg