Nej, vill inte söka mer fel

Ett av de starkaste skälen till att jag för snart fyra år sedan lämnade en fast tjänst på Ålandstidningen var att jag ledsnat på att söka fel och istället ville söka rätt. I det ligger inga som helst värderingar av uppdragen, båda sidor behövs lika mycket och jag tycker det är sunt att göra olika saker under de dagar man fått.

Nu pågår någon slags beef på Ålands radio & TV när styrelsen vill rationalisera ledningsfunktionen och göra med ÅRTV som de flesta andra moderna mediehus med driv i redan gjort. Sanningen är att detta borde gjorts för länge sedan, ÅRTV ligger femton år efter de två tidningshusen när det gäller nyhetsbevakning och journalistik och utnyttjande av tekniken. Trots större personal gör de färre grejer och scoop har man i stort sett helt slutat med. ”Man hinner inte med”, låter det medan sanningen är att hungern saknas.

Jag tycker det är svårt att förstå att ÅRTV inte ägnat större kraft åt att till exempel utveckla hemsidan och internet där dagens och morgondagens konsumenter finns. Det är som om man i princip gör samma sak i dag som i går och ämnar göra likadant i morgon. Att detta sker är underligt, några av de som i dag jobbar på radion ser jag som både framåtriktade och hungriga. Ibland känns det som om de blir stoppade.

Det är bra att styrelsen nu satt ner foten och vill utveckla. Självklart sker sådant inte utan våndor, all utveckling ter sig till att börja med skrämmande, men resultatet blir garanterat mycket bättre. Se möjligheterna som finns i alla förändringar, inte problemen.

Att politiker skulle ”lägga sig i” nyhetsarbetet sker bara om de som jobbar på radion kapitulerar och förminskar sig själva. Det har ingenting att göra med om en chef råkar vara både vd och redaktionell ledare samtidigt. Särskilt inte som det är skattemedel som hanteras. Då är det betydligt kitsligare att vara publisher för något av tidningshusen där annonsörer ska smiskas och smekas med samma varma själ.

PS Nej, jag har inga som helst avsikter att vara med i det arbetet. Jag har gjort mitt inom detta. 


Vilka tipsare Ålandstidningen än omger sig med får jag nog säga att särskilt insatta i tingens ordning, det är de inte.

Kommentarer

Populära inlägg