Åland24, Skype och het debatt

Det blev teve och hela baletten efter min reaktion på rasistbrevet som häromveckan gick ut över Föglö. Här är min första reaktion som kom rätt från ryggmärgen.

Jag är (oftast) en tålmodig människovarelse som har översyn med det mesta som folk hittar på med, om och mot varandra. Men när allmän misstänksamhet övergår i ren rasism och med drag av nazism då brinner mina proppar. Jag kan inte acceptera att folk som ser ut som jag, bor som jag och pratar som jag på fullt allvar menar att folk som kommer från andra platser är mindre värda.

Teveinslaget i Åland24 kan betraktas längre ner på sidan men jag vill passa på att tacka för alla de tusentals (jepp, det är massor) reaktioner jag fått på min lilla protest. Jag ser antalet besökare som läste bloggen. Jag noterar interaktiviteten på Facebook, alla telefonsamtal och mess, mejl och andra meddelanden och har på inget vis förlorat tron på människorna. Det finns inget främlingshat på Åland, annat än hos en ytterst liten krets ängsliga människor med bristande självförtroende och snäv världsbild. Det gör inte dem till dåliga människor utan till utmaningar för oss andra att hantera.

Till exempel vill jag säga till dem som jag sade till Stephan Toivonen. Chilla lite, ät en glass och upptäck att varken livet eller människorna runtom oss är så farliga. I själva verket är det fantastiskt! Och i kväll spelar IFK en match som man absolut inte får missa. Läs varför här där Jani Lyyski förklarar vad som skiljer en vinnare från en förlorare. Hans argument kunde ha använts även i rasistdebatten. Forza Åland och Forza IFK!


Programledaren Lisa Bergkvist, undertecknad samt rasistbrevsförfattare Stephan Toivonen på Skype från Portugal där man uppenbarligen har en annan syn på invandrare än Toivonen ger uttryck för...

Här är hela showen, uncut

Kommentarer

  1. Tack för bra debatt. Inga nya invektiv. Man måste få ha olika åsikter i alla frågor, och olika argument måste kunna brytas. Utan att man för den skulle behöver vara bunden av dem till döddagar.
    En liten cool detalj, som inte har nåt med debatten, men jag är nyfiken av mig och vill ha statistik. Den säger att det senaste år flyttade fler svenskar till Portugal än de tog emot flyktingar. De tar emot ännu färre än Finland nämligen.
    En annan sak har jag hittat om våldtäkter. I Sverige skyller man ju på den varma sommaren och de lättklädda damerna. Här har vi enligt svensk definition sommar 51 veckor per år. Antalet våldtäkter är ungefär samma i Portugal under ett år, som på en långhelg i Stockholm. Det är väldigt märkliga siffror. Men som sagt. En sak skiljer åtminstone och de är antalet flyktinginvandrare. De som invandrar hit är främst folk från fd kolonier typ Brasilien och Angola, Cap Verde, Timor och Macao. Personer av många olika nyanser, men med helt samma kultur. Kanske likheter i kultur kan underlätta invandring?

    SvaraRadera
  2. Men kunde inte se det eftersom flash behövs

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg