Tack för kampen IFK

Nej, det gick inte vägen den här gången heller fastän allt kändes rätt. Mästarlaget HJK har ännu inte förlorat på Sonera Stadion mot IFK. Fast nära var det även denna gång i en som jag tycker mycket händelserik och intensiv match som jag berättar mer om här. Det blev bråk om eventuellt Diego Assis mål var inne eller inte men från teven gick det inte att se. Kan du finska kan du läsa och se mer om den grejen här. Dessvärre och tack och lov har det visat sig att det alltid är bäst att gilla läget och inte gnälla så mycket över spillt smör eller konstiga domslut.

Farligheterna och spänningen började direkt efter start och chanserna var kanske inte väldigt många men viljan var stark och kreativiteten i spelet ofta stor. Det är tillräckligt bra för mig. Det är dessutom storartat att över trehundra ålänningar gör gemensam sak och drar till Helsingfors för att heja fram Hela Ålands lag mot seger. Hatten av till alla som deltog.

Från idrottens värld har vi mycket att lära när det gäller att dra åt samma håll och bygga en gemensam framtid. Det har jag påmint om förut men det förtjänar sägas igen. Med hjälp av stolthet och kamratskap skapas underhållning och en vilja att leta rätt hellre än fel. Det gör skillnad på riktigt.

Häromdagen skrev jag om det famösa rasistbrevet som spritts över Föglö. Det är urtypen på feltänk där avsändaren väljer att inte se det som är positivt med invandring utan fokuserar på det som eventuellt kan gå fel. Som om ”de” vore annorlunda än ”vi”. Jag har spenderat massor av tid med så kallade utlänningar och landat i en väldigt tydlig och enkel insikt. Folk är i stort sett likadana överallt och vill i stort sett samma sak; ha tak över huvudet, mat på bordet och tro på framtiden. Precis som IFK.

Himla massa ålänningar var på plats i Helsingfors i går. Själv var jag tyvärr inte det utan fick nöja mig med en skärmdump från Ilta-Sanomats tevesändning som för övrigt är riktigt bra!

Kommentarer

Populära inlägg