Håll fokus i radiofrågan

De socialdemokratiska lagtingsledamöterna vill att Ålands radio & TV:s styrelseordförande Jesper Eliasson byts ut. De skriver en insändare som andas hämndlystnad för tidigare upplevda oförrätter mer än omsorg kring det aktuella bolaget.

Deras man i bolagsstyrelsen har gått hem efter att ha missförstått i stort sett allting och förklarat det med fler ord än som är möjligt att begripa. Jag tycker man nu ska sitta stilla i båten och se fram mot rekryteringen av en ny redaktionschef. Lyckas det blir allt bra och jag tror förutsättningarna är goda. Det finns en himla massa duktiga journalister där ute. Håll fokus och låt styrelsen göra sitt jobb så blir detta bra. Jag tror det slutar i mischmasch om politiker ska börja lägga sig i bolagsstyrning. Och för den delen journalister. Det är en klok strategi att hålla isär rollerna.

Jag har lyft detta förut och hävdar igen. Ålands radio har inte i alla lägen nått den kvalitetsnivå som inkluderas i Public Service-uppdraget. Det kan bero på tusen olika saker. Jag tror det är precis som vanligt. Folk är olika och på radion jobbar journalister och tekniker och administratörer som vill göra skillnad och avslöja missförhållanden i samhället och så finns det de som inte tycker just det är lika viktigt.

Sist och slutligen befinner sig Public Service, vare sig man vill det eller inte, i en konkurrenssituation mot de privatägda mediahusen. När det gäller Åland är sanningen att två pigga tidningshus varit betydligt mer framåtinriktade än Public Service-bolaget och det tycker jag man från Ålands radio & TV inte borde gå med på bara så där. Vad som gått snett historiskt har jag ingen aning om men jag är övertygad om att rätt strategi för framtiden vore att glömma det som varit och nu blicka framåt. Det är ålänningarna värda. Public Service är extremt viktigt och måste därför skötas proffsigt.
Det där med radio är inte så enkelt. Hävdar de som jobbar med det. Jag tycker annorlunda. De anställdas uppgift är att gräva fram nyheter och det borde man ägna en större del av sina krafter åt.

Kommentarer

Populära inlägg