Sista dagen på Jersey

Så är den här, den sista tävlingsdagen efter en vecka fylld av intryck, spänning och glädje. NatWest Island Games (öspelen) är snart i mål och i morgon återvänder tusentals idrottare till sina egna öar, fyllda av upplevelser och minnen.

Jag ska sammanfatta årets öspel senare. Nöjer mig i dag med ytterligare några bilder och ett konstaterande. Idrott skapar vänskap och innehåll i samhället. Jersey är ett lysande exempel på vad som händer när alla bestämmer sig för att dra åt samma håll, samtidigt. Jag är stolt och glad över att leda en organisation som International Island Games Association och ser nu fram mot att jobba tillsammans med Gotland för att göra NatWest Island Games XVII till en minst lika stark upplevelse som den vi haft på Jersey.

I morgon väntar hemresan och på söndag är vardagen tillbaka.

Simningen är en av de absolut tuffaste sporterna i öspelen. Här tävlar OS- och VM-simmare.
Stuart Dunne, till vänster, är volleybollexperten som efter tjugotvå år i öspelens tjänst nu pensioneras och koncentrerar sig på nya utmaningar. Jag kommer att sakna Stuart som bland mycket annat även skötte volleybollen vid OS i London. 
Jag såg delar av semifinalerna i volleyboll där Åland tyvärr förlorade mot Färöarna. 
Tusentals åskådare kantade gatorna i St Helier när cyklisterna dundrade fram axel mot axel i stadsloppet i går kväll. 
Sista morgonmötet ägde rum i morse. På programmet stod bland annat förberedelserna inför hemresan.
Utsikt över St Helier där 60.000 människor lever sina liv.

Kommentarer

Populära inlägg