Bort med sprit från trafik

I dag ska jag försöka övertyga mina kolleger i Ålands lagting att det är dags att sänka gränsen för rattfylleri från 0,5 till 0,2 promille. I finans- och näringsutskottet blev jag tyvärr i minoritet och tvingades skriva en reservation som kan läsas här. BREAKING NEWS, måndag kl 16.22: På grund av andra ärenden i dagens lagting hanns det aldrig med att hantera den sänkta promillegränsen. Nya tag på onsdag!

Jag har svårt att förstå utskottsmajoritetens syn på det hela när till exempel Polen, Norge, Sverige och Estland redan sänkt och Finland så småningom står i beråd att göra det. Dessutom vet vi att sänkt promillegräns skapar säkrare trafikmiljö och är en stark signal i kampen mot det risk- och missbruk som kostar samhället miljoner varje år. Detta har även Nordiska rådet tidigare insett och talat för en gemensam 0,2-gräns i alla nordiska länder.

Det är, enligt mig, dags att visa ledarskap i denna fråga. Hela Åland blir tryggare när det blir nyktrare i trafiken. Detta har jag resonerat om förut. Till exempel:
Det finns faktiskt inga, som jag ser det, hållbara sakskäl till att inte sänka dagens promillegräns. I Sverige där man haft sänkt gräns sedan riksdagen våren år 1990 röstade igenom sänkningen. Det är helt säkert ett av skälen till att attityden till alkohol är annorlunda i Sverige jämfört med i Finland. Alkoholism är eländigt men börjar alltid med en drink för mycket, ju hårdare man kan markera mot det – desto bättre.

Ungefär så här kan det se ut för den förare som sätter sig bakom ratten med 0,5 promille alkohol i kroppen. En normalbyggd människa kan dra i sig rätt mycket innan den gränsen är uppnådd och därmed är skickligheten som bilförare garanterat nedsatt.
Ett vältajmat reportage i dagens Ålandstidning av skickliga journalisten Sandra Widing. Det är de som är allra fullast bakom ratten som åker fast. De är enkelt att gripa. Hur stort mörkertalet är med lättare rattfyllerier vet ingen men jag är övertygad om att vi genom att sänka gränsen för vanligt rattfylleri avskräcker sådana som annars hade druckit ett eller två eller tre glas vin. Detta är en långsiktig lagstiftning som över tid får positiv effekt, hela Åland till gagn.



Kommentarer

Populära inlägg