En FN-dag att extra hylla

I dag hissas flaggorna, eller borde åtminstone göra det, i Finland, Sverige, Danmark, Costa Rica och många andra platser. USAs president Barack Obama håller tal och hyllningarna avlöser varandra. Vi firar, eller borde fira, FN-dagen till minne av att de fem permanenta staterna i FN:s säkerhetsråd satte FN-stadgan i kraft år 1945.

Det finns många skäl att minnas denna dag även i dessa tider då misstänksamheten människor emellan tar höjder vi inte sett på sjuttio år. Inte ens på Åland har vi gått fria från detta sedan Ålands Demokrati (ett ängsliga mäns tummelplats) vunnit en plats i Ålands lagting. Den platsen gavs till portugisiske ålänningen Stephan Toivonen av ett enda skäl. Han är rädd för invandring från ”högriskländer”. Till dessa ingår exempelvis barnen som flytt från Syriens krig. Jag protesterade mot denna människosyn så gott det gick men lyckades tyvärr inte övertyga hans anhängare. Ibland blir jag nedstämd över detta men oftast blir jag fylld av kamp. Jag tänker fortsätta skilja mellan flyktinghjälp och människosyn och inte ge mig innan jag blir förstådd. Hatretorik som definieras av att dra in blont och blåögt som ideal gör bara folk ännu mer rädda och det förlorar vi alla på. Fega människor gör fel saker.

En annan som skriver mycket och väl om samma fråga är Nya Ålands krönikör Fred Forsell. Heder åt resonemanget som bottnar i att det är mycket som är upp och ner.
Här är FNs generalförsamling i New York där diplomater försöker komma överens och sedan sprida fred och förståelse vidare runt vår jord. Man lyckas inte alltid, men ofta vilket är gott nog. Fira därför FN-dagen i dag.

Kommentarer

Populära inlägg