En dag för alla oss män

I dag firar vi den internationella mansdagen vilket på samma sätt som internationella kvinnodagen är värt att uppmärksamma. Vi ska hedra varandra och jubla över skillnaderna som gör livet mer levande. Fast. Jag inser att verkligheten är mer utmanande än så. Vi må leva i världens kanske mest jämställda samhälle och ändå är det ett faktum att kvinnor får mindre betalt än män för det jobb de utför. Det är inte schysst och något som måste hanteras. Från min plats i Ålands lagting har jag vid upprepade tillfällen lyft fram detta missförhållande.

Så här firar för övrigt en riktig karl! :-) Och som alltid gäller att aldrig någonsin ta sig själv på för stort allvar.

Den internationella mansdagen har firats sedan år 1999 och har till syfte att fokusera på mäns och pojkars hälsa och betydelse i samhället. Den är nämligen exakt femtio procent, lika stor som kvinnornas.

Att vara pojke i dagens värld hör inte till det enklaste. Man jämförs med idrotts- och filmstjärnor och ska vara ett föredöme samtidigt den traditionella mansrollen är i snabb förändring. Det är vidare ett faktum att män och pojkar ställer till med mer än kvinnor och flickor när det gäller brottslighet, missbruk och sådant som kostar samhället massor.Varför de gör det vet jag inte men det kan ha att göra med kollisionen mellan det gamla och det nya, vad vet jag.

Slutsatsen är att kvinnor behöver män exakt lika mycket som män behöver kvinnor och det är i vart fall ett hyggligt utgångsläge. Det handlar sist och slutligen om att i varje läge respektera varandra.

Och med det säger jag för ögonblicket hejdå till Åland och beger mig till Shetland där jag ska tala till kvinnorna och männen på deras stora idrottsgala på fredag kväll. Det är både hedrande och spännande!


Så här uppmärksammas bland annat den internationella mansdagen.

Kommentarer

Populära inlägg