Grattis till mig själv!

Järnspikar och morrhoppor, som kapten Haddock hade sagt. Hade jag bott i Sverige hade jag haft namnsdag i dag. Istället får jag vänta till den 23 april innan det är dags för mig igen på Åland...


Jörgen är ett namn som jag hade svårt att förlika mig med som yngre. Det var nämligen svårt att hitta smeknamn till det. ”Jögge”, nja även om det är okej så använde ingen det. Istället blev det ”Jöjje” vilket alla begriper att är svårt att bära med sig i livet med värdighet.


I dag är jag nöjd. Smeknamn har jag fått några till, vissa finare än andra... Får säga som nån av alla mattelärare som passerat revy. ”Kalla mig vad ni vill, se bara till att jag inte hör det.”


Och eftersom folkbildning hör till mina spjutspetskompetenser bjussar jag på följande inför kvällens konversationer:


• Den 9 juli 1790 utkämpade den svenska marinen ett av sina största och viktigaste slag i Svensksund utanför Kotka. Di svenske slog tillbaka ryssarna i slaget som skulle bli det sista där galärer deltog. I dag förbereder sig Sverige som bäst för att hjälpa till i kampen mot somaliska pirater. Hoppas det går lika bra där.

Målning:  Slaget vid Svensksund blev ett av Östersjöns genom tiderna värsta sjöslag och den svenska marinens största seger någonsin.
• 1962 ställde Andy Warhol ut ett gäng soppburkar som skulle förvandla konsten sådan vi känner den.


• 1982 tar sig en främmande man in till drottning Elisabeths sovrum och sätter sig på sängkanten för en pratstund. #livvaktsfejl Å andra sidan har hon varit med om lustiga episoder förr.


• Dean R. Koontz föddes och har sedan dess med sina thrillers skrämt slag på en och annan oskyldig finströmare, mig själv inkluderad.


Och så vidare.
Kan det bli sötare än så här? Undrar bara.
Kråkan hette Maja och var en tam rackare som dessvärre hade svårt att skilja på eget och andras vilket grannarna inte alltid uppskattade. Själv hade jag gjort ett stunt på motorcykel och tvingades till rehabilitering. Året är 1981.
Riktiga finströmare äter korv.
Och som vuxnare blev det inte precis enklare.

Kommentarer

  1. Berätta mer om ditt motorcykel stunt :)

    SvaraRadera
  2. Man kan lite kortfattat slå fast att det var en olycklig kombination av ungdomligt oförstånd, ett försök till att imponera på kompisar och ett stort dike på en gropig åker vilket resulterade i en luftfärd och ett nyckelben som inte hanterade påfrestningen. Men tack för att du frågade!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg