Körde visst lite för fort

Normalt sett brukar jag älska måndagar då veckan är fläckfri, oprövad och full av möjligheter. Men i går började det inte så bra, åtminstone inte på morgonen.

Först fick jag aldrig syn på den fina råbocken jag trodde jag skulle få fälla. Den skymtade i skogsbrynet men drog sig tillbaka långt innan jag hann reagera som jägare. Jag satt emellertid på bästa platsen och kunde med öron och ögon se verkligheten vakna. Det är en ovärderlig insikt och upplevelse trots att det händer varje morgon året runt, hela tiden och överallt. Av alla under här i världen är gryningen helt klart det underligaste!

Efter att morgonen infunnit sig i skogen och jag begav mig hemåt knackade den bryska verkligheten på dörren i form av polisens fartövervakningsteam som visade sig precis så effektivt som man som samhällsbyggare har rätt att kräva. Dessvärre. Man kan säga att jag denna måndagsmorgon befann mig på fel plats vid rätt tidpunkt, ungefär. Där hastighetsbegränsningen i Sviby är 50 km/h körde jag 73 km/h vilket absolut inte är att rekommendera.

Till mitt försvar hade jag inget att anföra och att bestrida fanns inte på kartan. Jag körde för fort trots att jag inte ens hade bråttom någonstans. Som straff fick jag 18 dagsböter á 40 euro vilket just den här dagen alltså blev priset på bocken jag aldrig fick skjuta.

Nåja, fortkörningsböter har drabbat många och jag är glad att se att övervakningen fungerar. Hoppas nu bara att resten av veckan blir bättre än i går!


Poliserna Williams och Rekikoski gjorde sitt jobb i går morse och tog förutom mig tre andra fortkörare i Sviby.
Den här bilden gör inte verkligheten rättvisa men föreställer en osannolikt full fullmåne över Finström. Pyrschjakt under vackra höstkvällar slår det mesta.




Kommentarer

Populära inlägg