Sjöfart och spel och idrott

Jag upphör aldrig att imponeras över det driv som finns i det åländska näringslivet. Här finns framtidstro, initiativförmåga och optimism.

Två branscher som mer än många andra skapar det åländska välståndet höll i går viktiga möten bara hundra meter från varandra. I Alandica möttes på åländska Pafs initiativ spelbranschen för att prata ansvarsfullt spelande. Det är viktigt och framåtriktat för en bransch som prioriteras av EU och som växer snabbare än många andra. Paf har positionerat sig som en nöjesbolag där ansvar, vänskap och tillsammans är viktiga värden. Tack vare den åländska självstyrelsen har Paf kunnat växa till en internationell koncern som skapar såväl högkvalitativa arbetsplatser som direkt samhällsnytta i form av pengar. Bättre än så blir det inte. Eller förresten, det blir det faktiskt. Paf offentliggjorde i går en storsatsning (tre miljoner kronor) på forskning om spelmissbruk som sedan resten av branschen får ta del av. Det är osjälviskt och klokt.

Den andra branschen är sjöfarten där det i Arkens kaptenssal ordnades en ”kreativ verkstad” vars mål är att mejsla fram morgondagens affärsidéer inom den näringsgren som utgör stammen i det åländska trädet. Jag deltog eftersom sjöfarten i alla tider stått mig nära. Förutom alla tusentals arbetsplatser och en infrastruktur de flesta öar bara kan drömma om bidrar sjöfarten med intellektuellt kapital till vår ö. När dammet lagt sig hade ett femtiotal deltagare sprutat ur sig typ trehundra olika idéer om hur framtiden ska hanteras. Man kan inte nog understryka hur viktigt det är med den typen av framtidstro. Fast det är klart, det är ju i verkligheten det händer.

För medan vi satt där och resonerade kring hur sjöfarten ska växa i framtiden satt syskonen Dan Mikkola och Eva Mikkola-Karlström (medan de deltog i idéarbetet) och gjorde affärer på riktigt. Deras rederi Godby Shipping köpte samma dag 160 meter långa 14.000-tonnaren Baltica och visar därmed i handling att de tror på framtiden. Det är oerhört viktigt, varje dag i veckan. Dessutom är det en affär med en för rederier ovanlig blinkning. Baltica har nämligen under sina tjugofem verksamma år alltid varit röd. I dag är hon grön.
”Vi köper bara gröna fartyg”, säger Eva Mikkola-Karlström med lika delar humor och allvar. Godby Shipping och syskonen Mikkola hör till IFK Mariehamns större sponsorer och var självklart på plats när cupguldet under bragdartade former bärgades till Åland i helgen.

Allt hör ihop. Tack vare sjöfarten har Paf kunnat växa, tack vare Paf har idrottsrörelsen kunnat utvecklats och tack vare idrottsrörelsen har IFK Mariehamn nått toppen av fotbolls-Finland. Detta är viktigt att minnas för det fortsatta bygget av landskapet Åland.

Rorofartyget Baltica är numera grönvitt sedan Godby Shipping köpt henne. Baltica blir det största fartyget i Godbyflottan och ett mycket starkt bevis på att sjöfarten efter några svåra år är på tillbaka.
Så här såg det ut i kaptenssalen på Arken i går. Över femtio shippingmänniskor bollade idéer som går ut på att göra Åland till ett ännu starkare sjöfartscenter än i dag. 
Det här är Godby Shippings Miranda i Medelhavet. Hon gick i går in i trafik för rikssvenska rederijätten Stena vilket är ytterligare en milstolpe i den åländska sjöfartshistorien. 
Detta är tillväxt på riktigt, ett fullastat fartyg på väg med gods till nya kunder. Världshandeln skapar fred och välstånd och där spelar sjöfarten en viktig roll.

Kommentarer

Populära inlägg