Algotbok väcker minnen

Har läst den stora historiken om Rederiaktiebolaget Sally i helgerna och är imponerad över det arbete som författaren Ann-Gerd Steinby och hennes sidekickar har levererat. Det är en historik som är såväl formulerad som fyllig och väldigt snyggt utgjord. Men framför allt väcker den en massa minnen. 

Jag kommer till exempel ihåg den dramatiska historien om hur tankfartyget Ragny brast i två delar ute på Nordatlanten. Den texten skrev sjökapten Ole Lundberg på det sätt som bara han kan skiva. Om det berättar han på sin blogg och själva storyn finns att läsa nertill. På just Ragny arbetade ett tag även min egen far och i de bostadshus vid Trobergsgränd som Algot byggde tillbringade jag själv mina första tio år. Historien blir tydlig.

På Ålandsbloggen finns mer att läsa om den nya boken som kan köpas på till exempel Mariehamns bokhandel.


Ombord på tankern Jenny gjorde jag själv min allra första långresa, till Venezuela, tror jag.

Kommentarer

Populära inlägg